Blog

Csőtörés bejelentés

Mivel ilyenkor minden perc számít, nem mindegy, hogy kit hívunk azonnal, hiszen nincs idő!  Talán nem mindenki tudja, hogy minden csőtörés, amely az ingatlanunkon belül történik, azt nekünk muszáj javítanunk, helyreállítanunk, a csőtörést elhárítanunk! Ilyenkor egy csőtörés-elhárítót tanácsos hívnunk: +36 70 672 0236 aki, ha elérhető 7-17 között, akkor azonnal segíteni tud nekünk! (Utána majd ne felejtsük el időben hívni a biztosítónkat is nagy ijedtségünkben!)

 

Bármilyen csőtörés, vízelfolyás, ami a szolgáltatási pont után keletkezik, a hatályos jogszabályok szerint, a felhasználó felelőssége. Minden költség a felhasználót terheli, hiszen az ő birtokán történt a meghibásodás. Azért itt érdemes megjegyezni azt is, hogy ugyan az elfolyt vizet nekünk kell megfizetni ilyen esetben (persze ha a vízóra műszaki szempontból hibátlan volt), DE! amennyiben, ez a probléma olyan helyen történt, ahol a fölbe szivárgott el a szolgáltatott víz (pl. kertben),  akkor kérjük figyeljen, mert a csatornadíjat nem indokolt megfizetnünk, mert ez a víz, nem került a csatornahálózatba. Így nem is terhelte azt, a díjak nem követekhetők. Tájékoztató az erre vonatkozó szabályokról: (58/2013. (II.27.) Korm. rendelet. Ilyenkor viszont, ezt jelenteni szükséges a közüzemi szolgáltató felé, jegyzőkönyvet vetetni, és a javítását elkezdeni. Majd nekünk, a fogyasztónak számlával szükséges igazolnunk, hogy nem a csatornahálózatot terhelte az elfolyt víz.

Elengedhetetlen feladatunk ezért, a folyamatos ellenőrzés, karbantartás, hogy a vízvezetékrendszerünk hibalehetőségét csökkentsük, illetve elkerüljük, illetve a további kellemetlenségektől megóvjuk magunkat. Egy csőtörést követően elázik a lakásunk, pincénk, bútoraink, de előfordulhat az is, hogy a biztosítónk nem fizet kártérítést, ha azt állapítja meg, hogy a karbantartás hiánya, a gondatlanságunk okozta a csőtörés kialakulását. Menjünk még tovább: az adott szolgáltató Üzletszabályzatában is szerepelni szokott a felhasználót érintő rendszeres, ellenőrzési-, karbantartási kötelezettség illetve a bejelentési kötelezettség. Tehát, a karbantartást a mi érdekünk elvégezni. Na de hogyan?

 

Mit tehetünk a vízvezeték rendszerünk karbantartásáért?

Mindenki szeretné kihagyni a szerelők látogatását otthonában, ingatlanában. Ahhoz viszont, hogy minden rendben legyen az ingatlanunk vízvezeték rendszerével, inkább a karbantartás elvégzéséhez hívjuk ki a vízvezeték szerelőnket évente kétszer, minthogy csőtörés bejelentésre rohanjon hozzánk. Persze, ha van hozzá indíttatásunk, kedvünk, időnk, akkor mi is megejthetjük a havi egyszeri, és féléves ellenőrzéseket, karbantartási munkálatokat. Mit tehetünk a csőtörés ellen, a vízvezeték karbantartásáért? Nagyon sokat:

  • Folyamatosan, lehetőleg havonta kísérjük figyelemmel a mérőóra állását és a fogyasztást, hogy elkerüljük a szemmel nem látható hosszú távú szivárgást.
  • Félévente legalább egyszer –de többször még jobb -, ellenőrizzük, hogy a vízaknában látunk e vizet.
  • Ellenőrizzük a vízóra működését. Ezt úgy tehetjük meg, hogy elzárunk minden csapot, mosogatógépet, mosógépet, nem használjuk a WC-t, stb. Ha az óra nem áll meg és forog, akkor valahol elfolyik a víz.
  • Ha van olyan ingatlanunk, amelyet csak bizonyos időszakokban használunk például nyaraló, akkor azt érdemes vízteleníteni.
  • Évszakváltás előtt, amikor várhatóan lassan beköszönt a nagy hideg, elengedhetetlen téliesíteni a vízóra aknát is.

 

Csőtörés bejelentés a víziközmű-szolgáltatóhoz

Milyen fogyasztói problémák esetében szükséges a víziközmű-szolgáltatóhoz jelenteni?

Minden esetben, amikor hibát veszünk észre a vízhálózat rendszerében. Ilyenkor, az adott lakóterületen működő vízközmű szolgáltatónál keressük az elérhetőségek valamelyikét (például a Fővárosi Vízművek Felügyeleti Szerve, Fővárosi Csatornázási Művek Zrt.), az erre az esetre megadott 7-17 ügyeleti számon hívjuk a „hibabejelentés” számát.

Fentiek fényében tehát ne felejtsük el, hogy az adott szolgáltató felelőssége, így a karbantartási és javítási kötelezettsége is, a „szolgáltatási pont”-ig terjed, akár ivóvíz-szolgáltatásról, akár szennyvíz-szolgáltatásról van szó. A szolgáltatási ponttól az ingatlantulajdonosé minden felelősség.

Bármilyen rendellenességet, szivárgást, folyamatos és/vagy indokolatlan óramozgást, csőtörést stb., tapasztalunk, muszáj azonnal jelezni a szolgáltató felé, a hibajelentés számán. (Ilyenkor mindig kérni szokták a vevőazonosítót, címet és az óraállást is, ezeket készítsük elő.) Például tavasszal előfordulhat egy rosszul téliesített akna esetében, hogy elfagy az óra, összetörik az üveg, nem forognak a fogaskerekek, elferdül az óra lapja. A főcsap nyitásakor nem folyik a víz, netán kisebb intenzitással folyik, stb. Ezekre a téliesítés során ügyeljünk.

 

Bejelentés csővezetékek szerint

Funkciójuk szerint többféle csővezeték található ingatlanjainkban:

A nyomás alatt lévő ivóvíz hálózat, amely a mindennapok rutinjához szolgáltat hideg-meleg vizet, ez a nyomóvezeték. Az elhasznált víz elvezetésére szolgál, a szennyvízvezeték csőrendszere. Továbbá a fűtés vezetékrendszere, ami lehet zárt és nem zárt (nyomás alatt vagy sem), a meleg lakásért felelős. Otthonunkban található még a kültéri és beltéri csővezetékkel rendelkező klímaberendezés, ami télen, nyáron ideális. Ezen kívül létezik még a spinkler, tűzoltó vezeték, illetve a technológiai vezeték, de ezzel már nem a lakóházak esetében találkozhatunk.

 

Csőtörés kialakulása, csőtörés helye

Miért történik meg az, hogy egyszer csak eltörik, elreped a csővezeték, valamint szivárog? Több dologtól alakulhat ki: például, egy eldugulás miatt a felgyülemlett víz utat tör magának a cső gyengébb pontján, ami idővel kitörik, kilyukad. Valamilyen növény egy pici rést talál, a cső oldalán, aztán a fény felé sietve benövi a cső adott szakaszát, ezzel elállja a víz útját. Műanyag csövek esetében szerelői hiba is okozhatja a szivárgást, illesztés, ragasztás, vagy éppen az anyag hibája. Bármi is okozta a csőtörést, azonnal ki kell derítenünk a kialakulásának a helyét, rögtön a bejelentésünk után és hozzá kell fogni a vízvezeték szereléshez a további gondok elkerülése érdekében ez személyes érdekünk!

Csőtörés elhárítóként, azonnal a helyszínre sietünk, ha megtörtént a baj. Mivel ügyeletünknek köszönhetően, 7-17 óráig fogadjuk a hívásokat, ezért mindig készen állunk, ha azonnal segítenünk kell. A csőtörés nem szelektál, hogy hol alakul ki, ezért az ingatlan pincéjétől, szinte a padlásig megtörténhet a baj. Akkor van könnyebb dolgunk, ha látható jelei vannak a meghibásodásnak, mert akkor azon a területen kell bevizsgálni és később ellenőrizni a pontos bemérést. Meglévő eszköz-, és műszerparkunknak köszönhetően, gyorsan és hatékonyan tudunk dolgozni: szakaszolás, hőtérképes keresés, akusztikus keresés, nyomvonalas keresés, jelzőgázas keresés, korrelációs keresés. (A csőtörés kialakulásáról, a különféle vizsgálatokról, egy előző cikkünkben olvasható bővebben.)

A lakossági, felhasználói panaszok bejelentése esetén az aktuális város, település központi ügyfélszolgálati elérhetőségei nyújtanak lehetőséget probléma esetén való bejelentésre. Az ügyfélszolgálat, mint szolgáltatás lehetőséget nyújt az online vagy telefonos ügyintézés lebonyolítására. Amennyiben például vízminőség, mérőállás miatt szeretne bejelentést tenni, a szervek rendelkezésre állnak letölthető nyomtatványokkal, így Önnek nem szükséges minden esetben személyesen megjelenni, ha arra nincs külön igény. Egyéb általános, hasznos információk állnak rendelkezésre társaságunk weboldala által, ahol a gyakori kérdésekkel kapcsolatos válaszokat is megtalálhatja. A közérdekű adatok, impresszum, adatvédelem és üzletszabályzat szintén helyben olvasható.

 

Hogyan téliesítsük, a vízmérőket és a vízhálózat rendszerét

Ha tavasszal nem akarunk egy kellemetlen bejelentést tenni a szolgáltatónk felé, akkor sajnos téliesítenünk kell a vízmérőket és a vízhálózat rendszert.

Attól függően kell felkészülni a védekezésre, hogy milyen aknában, helyen, pincében van a vízóránk, locsolási célú mellékmérő. Ha nincs használatban a vízóra, akkor vízteleníteni kell a vezetékeket, vízmérő aknát is, amihez a főcsapot el kell zárnunk (nyaraló, kerti csapok, stb.). Érdemes az akna fedelét, továbbá az ablakok épségét ellenőrizni, ha például ablakos helyen van a vízóra. A sérült, illetve nagyon vékony vaslappal ellátott aknafedelet érdemes kijavítani és hungarocellel lefedni, jól zárhatóvá tenni a nagyobb fagyok ellen. Amennyiben nem akarunk erre költeni, megteszi a kartonpapír, vastagabb anyag, pokróc is. A lényeg, hogy jól zárható, és szigetelt legyen az akna, vízmentesek a használaton kívüli csövek.

Karbantartással, ellenőrzéssel, évszakok szerinti odafigyeléssel, javítással, elkerülhetjük a problémát Budapesten és vidéken egyaránt!

VISSZA
+36706720236, +36706720235

Kapcsolat

7-17 elérhetőség: +36-70-672-02-35 +36706720236,  +36706720235

Kérjen ajánlatot

Üzenet sikeresen elküldve. Köszönjük!